Pánevní dno a bolestivá menstruace. Co mají společného?

Aktualizace: 26. úno 2019

V souvislosti s ženským zdravím často slýcháme o pánevním dnu. Proč je tak důležité ve vztahu k bolestivé menstruaci? Co ho oslabuje, co naopak přetěžuje, a hlavně... co s tím můžeme dělat?


Pánevní dno je takovou nenápadnou, ovšem velmi důležitou součástí lidského těla. Opravdu jde o jakési dno, které podepírá naše vnitřní orgány uložené v oblasti břicha a pánve. Společně s bránicí, břišními a zádovými svaly tvoří hluboký stabilizační systém, který drží náš trup vzpřímený a chrání ho před působením vnějších vlivů. Když nefunguje, jak má, máme zaděláno na problém.

Činnost pánevního dna přitom významně ovlivňuje bránice. “Ta je zcela zásadním spoluhráčem pánevního dna” zdůrazňuje fyzioterapeutka Hana Žáková a hned vysvětluje proč: “Během nádechu dochází k poklesu bránice, ta hledá oporu na vnitřních orgánech a v tu chvíli je nutné, aby je pánevní dno zespodu podepřelo.” Když v tom pánevní dno selže, nemůže svou funkci plnit ani bránice - naše vnitřní orgány (včetně reprodukčních) nebudou s každým dechem správně masírovány, zmenšuje se jejich prokrvení, a tím se snižuje i jejich funkčnost. Důsledkem může být právě rozvoj bolestivé menstruace.


Proč ale vlastně pánevní dno nedělá, co má? Potíže vznikají z mnoha důvodů, jedním z nich je například jeho výrazné přetížení.


"Přetížené pánevní dno, podobně třeba jako přetížené trapézy, je typické u sportovkyň nebo žen pod dlouhodobým stresem, ale časté je také po opakovaných gynekologických zánětech nebo zánětech močových cest,” objasňuje Hana Žáková.

Obvyklý je i opačný případ, kdy jsou svaly pánevního dna naopak oslabené. To se nejčastěji týká žen po porodu, žen s inkontinencí nebo po gynekologických operacích jako například po hysterektomii, operacích břicha či laparoskopii.


Na práci svalů pánevního dna má ovšem vliv i taková věc, jako dlouhodobé odlehčování jedné z nohou. Když pravidelně došlapujeme více na jedno z chodidel, má to za následek změnu napětí v těle, včetně pánevního dna, na změnu postavení kostrče i celé páteře. A jak už víme, špatné postavení páteře vede k bolestem zad a dalším zdravotním problémům.


Abychom se vyhnuly nejen bolestivé menstruaci, ale i dalším zdravotním problémům s pánevním dnem, naše tělo ocení pestrý pohyb jak s vytrvalostní, tak i silovou složkou. “Čím pestřejší pohyb tělu nabídneme, tím lépe reaguje, vytěží z toho a v podstatě je zdravější celý systém,” dodává Hanin kolega fyzioterapeut Jan Novák.


Oba navíc doporučují zaměřit se mimojiné na práci s dechem, která je prospěšná celkově a může hodně vylepšit i spolupráci pánevního dna s bránicí. Určitě jste už slyšely o “dechu do břicha”, vždyť snad na každé lekci jógy je nám to připomínáno... a stejně část z nás pořád dýchá špatně. Buď břicho zvedáme silou a dech do pánve neplyne přirozeně, nebo jak na dech přestaneme myslet, vrátí se zpět hlavně do hrudníku. Co s tím? Nesnažme se za každou cenu při nádechu zvedat břicho, dech má plynout bez přebytečného napětí. Takovou pomůckou, doporučovanou fyzioterapeuty, je “dýchat do hýždí”, což zároveň pomáhá relaxovat pánevní dno. Schválně si to zkuste, ideálně vleže na zádech - jde vám to nebo budete muset ještě trošku cvičit? :-) Dalším kamenem úrazu může být zažitý stereotyp, když jsme zvyklé léta dýchat do hrudníku. Když na dech myslíme, jde nám to krásně, ale když na něj zapomeneme, dělá si co chce a na co byl roky zvyklý. Přeprogramovat mozek na dech do břicha nám může nějakou dobu trvat a chce to trpělivost. Na začátku může pomoci právě spolupráce s fyzioterapeutem, který má finty na to, jak se dech do břicha správně naučit a jak si ho udržet i tehdy, když se na něj zrovna nesoustředíme.


Video: Nejčastější potíže spojené s pánevním dnem



V příštím dílu se podíváme na to, jak zdraví orgánů, a to nejen těch reprodukčních, souvisí s dysmenoreou.





Zadáním své adresy bereš na vědomí Podmínky zpracování osobních údajů

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black YouTube Icon

© 2019 #MamSveDny