"Bolestivá menstruace je volání těla o pomoc": Rozhovor o józe a menstruaci s jógovou terapeutkou

Aktualizace: 15. říj 2018


Petra Plutnarová, jógová terapeutka

Jak nám jóga může pomoci s bolestivou menstruací, případně s jinými menstruačními potížemi?

Jóga znamená spojení. Spojení duše s tělem, spojení se světem okolo nás, s něčím nad námi, s tím, co nás a naše tělo přesahuje. Většina z nás ale musí začít právě od svého těla a jeho uvědomování, protože je pro nás jednodušší si všímat nejdříve toho, na co si můžeme sáhnout. Celostní lékaři, tedy ti, kteří neřeší pouze symptomy, ale i jejich příčiny, nám řeknou, že je potřeba si těla začít všímat dříve, než si ono začne všímat nás. Potom už totiž zpravidla bývá na nápravu pozdě nebo je to složitější. Bolestivá menstruace je volání těla o pomoc. Už pouhým zvědoměním oblasti břicha a pánevní oblasti rozproudíme tok krve a energii v této oblasti a již tím začne docházet k léčení.


Jóga nás vede nejprve k větší všímavosti směrem k našemu dechu, tělu, a poté se tato všímavost a vědomé vnímání rozšiřují i do dalších oblastí našeho života. Začneme si všímat svých myšlenek, svých reakcí na situace, svých vztahů, způsobů jejich řešení. Zjišťujeme, jak se o sebe vlastně staráme, jak se cítíme po různém druhu stravy, po různém počtu hodin spánku, v různém prostředí a v průběhu našich každodenních aktivit. Skrze to zvědomění života vede pro mnohé ženy cesta ke dveřím, za nimiž se skrývají příčiny bolesti. Jógový terapeut či celostní lékař může být na té cestě průvodce, ale dveře k příčinám bolesti musí otevřít každá žena sama, pro každou z nich totiž vedou jinam.


Častými příčinami bolestivé menstruace bývají např. hormonální nerovnováha a od ní odvislé potíže. Zde může jóga významně pomoci, neboť všechny styly jógy, tedy nejen ta „hormonální“, jak je často širokou veřejností vnímáno, stimulují orgány s vnitřní a vnější sekrecí a harmonizují jejich činnost. Tedy pokud existuje nadprodukce nebo nedostatek hormonů, vracejí hladinu do normálu. Dalšími příčinami bývají např. odmítání, i podvědomé, své ženské stránky, přílišné využívání mužské energie s nedostatečnou protiváhou ženské, neustálá orientace na výkon, účinky dlouhodobého stresu, nakládání si více než uneseme, konflikty s ženskými rodinnými příslušníky, trauma z dětství, atd. Ajurvéda, dávný indický léčebný systém, jehož je jóga součástí, na prevenci menstruačních bolestí používá s velkým úspěchem zázvor, anýz a fenykl ve stravě a čajích. Tymiánové masti mají také velmi dobré výsledky.


Samozřejmě v případě bolestivé menstruace je nejdříve potřeba projít klasickým lékařským vyšetřením, aby se vyloučila onemocnění závažnějšího rázu. Jóga hraje roli jako důležitá doplňková terapie, ne jako řešení akutních onemocnění.


Jóga pro pohodovější menstruaci: Petra Plutnarová, jógová terapeutka, exkluzivně pro MámSvéDny a exkluzivně pro vás :-) připravila sérii pozic a cvičení, které mohou pomoci při bolestivé menstruaci. Najdete je na stránce Cvičení nebo na našem Youtube.



Zabýváš se také meditací, může i meditace nějak ovlivnit naše prožívání menstruace k lepšímu? V době menstruace, a v podstatě již týden před ní, se žena dostává do jakéhosi zvláštního jiného stavu. Myšlenkové procesy se zpomalí, více prožíváme okamžik TEĎ, věci nám najednou nejdou tak rychle od ruky jako v předchozích týdnech. Za to jsme emotivnější, vnímavější k druhým, lépe druhé podpoříme, rychle analyzujeme a snadno rozvíjíme vztahy. Je to taková meditace naostro. V hlavě jako by bylo lehce vymeteno, najednou jsme naplno v těle, rozum jede na půl plynu, zato cit má party. To je přesně efekt, který nastává při meditaci. Ale není to prázdno bez potenciálu. Já jej nazývám „plné prázdno“. Je to prázdno, které je podhoubím pro vznik čehokoli nového. Je to okamžik, kdy jsme nejkreativnější. Většina nejlepších nápadů nevzniká v pracovním shonu, ale na dovolené, když jsme uvolnění, všimly jste si někdy? A ženy mají to štěstí, že ať chtějí nebo ne, jejich organismus a mozek dostává každý měsíc malou dovolenou. Když si dovolíme zpomalit (a je to ve většině případů pouze v našich hlavách, a ne v našem okolí), přijdou nápady, které po menstruaci v dynamické fázi zrealizujeme, a dokonce budeme najednou výkonnější a vše doženeme. Když si nedovolíme zpomalit, za pár měsíců vražedný rytmus dožene nás a menstruace bude (v tom lepším případě) bolet. Je to zdvižený prst ženě. Tělo říká všímej si mne včas a sama od sebe, nebo tě k odpočinku bolestí donutím.


Jaký máš názor na cvičení jógy při menstruaci?

Pokud jógu praktikujeme pravidelně, není objektivní důvod se v době menstruace józe vyhýbat. Menstruace není nemoc. Je ale potřeba říct, že být pokročilou jogínkou neznamená zvládnout se složit do preclíku. Znamená to jedině to, že jsme schopni naslouchat svému tělu. V době menstruace se naše tělo pravděpodobně bude cítit trochu jinak než jindy, proto i naše praxe bude jiná - jemnější, pomalejší. Záleží ale na každém. Jako důležitější tedy vidím ptát se sama sebe ne zda jógu v době menstruace praktikovat, ale jak. Jóga může znamenat i sedět a meditovat, či jen vědomě dýchat. Možná to znamená nasměrovat svou pozornost do podbřišku nebo si protáhnout bedra a potom uvidět, zda se nám bude chtít do dalšího pohybu. Zároveň to ale neznamená, že když praxi v době menstruace vynecháme, že jsme špatnou jogínkou. Toho, co žena v dnešní době na Západě musí, je tolik, že obecně, i když je disciplína důležitou součástí jógy, se kloním spíše k názoru méně dělat a více být. A to může znamenat zalézt do postele s čajem a knížkou a možná je to pro nás ten den nejlepší jóga. Základním principem jógy je ahimsa – neubližovat. Zvolme tedy tu praxi, která nám neubližuje, v době menstruace i mimo ni.

Zmínila jsi, že jóga zlepšuje schopnost vnímání sebe sama. Jak se nám lepší „sebevnímání“ hodí během menstruačního cyklu a při menstruaci?

Schopnost uvědomit si sama sebe se hodí v jakékoliv životní situaci. Začneme vnímat jemné nuance a souvislosti a dle nich můžeme přijmout opatření, aby se nám na světě žilo lépe a radostněji. Jednoduchým způsobem, jak začít vnímat sama sebe, je začít si všímat svého dechu. Jakým způsobem a kdy dýcháme. Zda se nadechujeme více do hrudníku nebo do břicha, zda je delší nádech nebo výdech. Zda se nadechujeme nosem nebo ústy. Zda v některých situacích dech zadržujeme a jaké povahy ty situace jsou. Můžeme zkusit v nich začít dýchat plynuleji?

Další úrovní může být vnímání napětí v ústech. Většina z nás ve stresu nebo při bolesti instinktivně zatíná zuby a dásně. Naše ústní dutina je propojena s pánevní oblastí. Pokud uvolníme zuby a dásně, je velká šance, že ulevíme i bolesti břicha.

Následně navrhuji začít si všímat napětí svalů v celém našem těle. Určité napětí je nutné pro to, aby živé organismy a vůbec jakékoli stavby držely pohromadě. Většina z nás ale využívá pro své fungování mnohem více napětí, než je potřeba. Zbytečně tak ztrácíme energii a vznikají nemoci a chronické bolesti.


Jsou nějaké jógové pozice, kterých bychom se při menstruaci měly vyvarovat?

V tom se prameny rozchází, vzato do důsledku není žádná ásána v době menstruace nebezpečná. Ale zdravý rozum a zkušenost říká, že ásány, při kterých příliš namáháme břicho (např. pozice loďky nebo vzpor), stejně jako pozice obrácené (stoj na hlavě, předloktí, na ramenou) nám nebudou příliš příjemné z důvodu intenzívního prokrvení oblasti a směru odtoku menstruační krve z těla ven, tedy je lepší je vynechat.

Existují ale ásány, o kterých se traduje, že nejsou vhodné pro ženy, které chtějí otěhotnět, neboť mají antikoncepční účinky, nebo při jejich opakovaném praktikování dochází k vymizení menstruace, např. eka pada khandarásana. Je to pole zatím relativně neprobádané, neboť v Indii praktikovali jógu zejména muži a efekty jógy na ženské tělo se začaly zkoumat teprve nedávno a zůstávají navíc často i na školeních učitelů opomíjeny. Na druhou stranu se jedná často o ásány dostupné již lidem, kteří získali značnou pružnost, a tak jsou často široké veřejnosti, která dochází na lekce ve studiích nedostupné, tedy není třeba se jich obávat.

Při menstruaci bychom se měly vyvarovat zádrží dechu a energetických zámků, jako jsou mula bandha, uddijána bandha, dochází při nich ke zvýšenému tlaku v břišní dutině, který není v době menstruace vhodný.

Jak ty prožíváš svoje dny?

Mám štěstí, že moje menstruace vždy probíhala poměrně klidně bez velkých bolestí, pouze s nateklým břichem a občasnou bolestí hlavy první dva dny. Poté, co jsem přestala používat bělené tampóny a zaměřila se na jiné pomůcky, úporná bolest hlavy zcela vymizela. Je to něco, co drogistické firmy nebudou chtít slyšet. Dnes to vnímám pohledem zpět jako lehký syndrom toxického šoku, což je hrozné, když si představíte, že je vaše tělo menstruační pomůckou jaksi otráveno každý měsíc.

V době užívání hormonální antikoncepce nešlo o žádné velké výkyvy až na bolesti břicha první dva dny cca dvakrát za rok. Ale i zbytek měsíce jsem se cítila jaksi ploše. Nechápala jsem, o jaké ženské síle se tady vlastně mluví, kde ji vzít? Menstruace mě obtěžovala a hledala jsem způsoby, jak se jí co nejdříve zbavit. A pak jsem se rozhodla po jednom příběhu mrtvice mladé ženy z okolí již nikdy nevzít tu pilulku do úst. A obrovsky se mi ulevilo. Po pár měsících najednou začal být každý týden v cyklu jiný. Teď už bez kalendáře pouze dle pocitu s přesností na pár dní dovedu říct, v jaké fázi cyklu se asi tak nacházím, protože to prostě cítím. Tři dny před menstruací mi bývá smutno, to už vím, že se něco chystá, ale také vím, že to bude trvat pouze tři dny a že se to dá přestát. A pak přijde úleva, všechno ve mně se zpomalí, i nohy jsou najednou jaksi odkrvené, takže i kdybych chtěla být rychlá, vlastně to nejde. Jsem člověk, který je zvyklý pracovat za dva, někdy i za tři. Vzhledem k zachování rovnováhy ale musí přijít okamžik, kdy mne to vypne, aby si tělo odpočinulo. Vědomé prožívání menstruace mne naučilo nenechat to vyčerpání dojít k absolutnímu vypnutí, ale vzít si čas na odpočinek každý měsíc a chovat se ke svému tělu dlouhodobě udržitelným způsobem. Menstruaci si tak v rámci možností užívám. Je to v hlavě, neznamená to nutně vzít si v práci dovolenou nebo zrušit lekce. Ale možná to znamená vzít si volné oblečení a užívat si, jak je břicho krásně měkké a kulaté. Dopřát si něco dobrého, nejít pro jednou běhat, zrušit večerní program a zalézt si do postele a jen tak si hovět, méně mluvit a více přemýšlet, kam se můj život ubírá a zapisovat si všechny ty skvělé nápady, které zrealizuji, až energie zase naběhne. Vím, že když to udělám, v následujících obdobích měsíce se to zúročí. Když to neudělám a pojedu dál na plné obrátky, následující menstruace mne k odpočinku donutí a bude to bolet.

Menstruace v jedné větě nebo metafoře?

Čas očisty těla ženy a období pro nabrání sil. Čas pro sebe.


#rozhovor #yoga

Petra Plutnarová je certifikovaná lektorka jógy, jógová terapeutka, průvodkyně meditacemi a terapeutka reiki. Pokud se o Petře chcete dozvědět víc, mrkněte na její Facebook nebo web www.yoguimuse.com.


Zadáním své adresy bereš na vědomí Podmínky zpracování osobních údajů

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black YouTube Icon

© 2019 #MamSveDny